Má reklama na dresech Oilers do budoucna zelenou?

11898684_963335680355549_3722806814684468170_nRyan Batty si v rámci portálu coppernblue.com nedávno posvítil na hrozbu poskytnutí dosud čistých trikotů klubů NHL reklamním značkám. V Evropě se jedná o věc naprosto běžnou, téměř jako to, že led je studený. Fanoušci v Čechách, Finsku nebo ve Švýcarsku si tak nějak na zneuctěné uniformy svých klubů zvykli. Možná i proto, že se v noci mohou prostřednictvím svých obrazovek nebo monitorů dívat na zápasy NHL, kde lze ještě obdivovat led čistý jako křišťál a dresy zdobící pouze velké logo klubu. Podle posledních zpráv ze zámoří to však vypadá, že i poslední bašta by mohla podlehnout vábení peněz.

Mezi širokou veřejnost prosákly před několika dny zprávy o tom, že firma založená Adolfem Dasslerem známá pod značkou Adidas nabídla přesně 70 milionů dolarů za to, že od roku 2017 vystřídá Reebok a bude oblékat celou NHL od Edmontonu až po Miami.

Co to tedy podle Ryana Battyho znamená pro průměrného fanouška jako jste Vy nebo já? Dle TSN ona dohoda bude určitě znamenat velké změny v jednotných vzorech u dresů všech klubů. Může to znamenat například zapracování motivu pověstných tří proužků na úplně všechny trikoty klubů NHL. „NHL možná nebude chtít příliš velké změny, jako je tato, ale vzhledem k finančnímu objemu, který Adidas zaplatí, budou pravděpodobně dost agresivně tlačit na to, aby dresy NHL byly jasně  identifikovatelné s jejich značkou,“ uvedl zdroj TSN. Pokud by se rozsah změn týkal pouze „třípruhového“ otisku výrobce dresů do jejich podoby, pochybuje Batty, že mnoho příznivců by to podobným způsobem rozčarovalo. Co však vytváří mnohem více diskuzí mezi hokejové fanoušky je právě hrozba přidání reklam na dresy. Během setkání prezidentů týmů NHL v loňském roce ligoví úředníci odhadli, že by reklamy na dresech mohly každému klubu přinést do pokladny další  4.000.000 dolarů. „Když bude NHL postavena před rozhodnutí o významné změně dresů, pak se zdá, jako by to byl dobrý čas také pro představení reklamy na dresech. Jinými slovy – pokud to máte v plánu udělat, je tohle ten nejvhodnější okamžik“ pokračoval zdroj TSN.

Batty si myslí, že dresy (nejen) Oilers prostě vypadají lépe bez změti reklam, stejně jako led a mantinely. Netvrdí, že dresy jsou posvátné. Jen si myslí, že vypadají lépe tak, jak nyní jsou. Ale hokej je velký byznys a majitelé vždy hledají nové způsoby, jak vymáčknout pár dolarů navíc z jejich produktu. To je důvod, proč už je pár reklam na ledě a proč jsou na mantinelech. A také důvod, proč je budeme brzy vídat i na dresech. V případě, že majitelé vidí šanci, jak vydělat peníze, skočí po ní. Vídáme to znovu a znovu – pořád dokola. Výluky, expanze, a nyní dresy s reklamou. Ve všech případech naprostá ignorace většinových fanoušků. Z toho jednoduše vyplývá, že reklamy na dresech jsou nevyhnutelné. Měli by to všichni fanoušci přijmout a jít dál? Ne. Příznivci jsou schopni tuto skutečnost eliminovat, myslí si Batty. Bohužel však dle jeho názoru nepostačí kupit stížnosti na Twitteru nebo na Facebooku, aby tento hlas lidu skutečně získal pozornost u samotné NHL. Oni by je mohli slyšet, ale oni je budou ignorovat. Chtějí-li fanoušci skutečně získat pozornost NHL, musí mít především na paměti, proč to NHL dělá – pro peníze. Tak, aby celý proces šel zastavit, museli by hokejoví nadšenci udělat něco natolik extrémního, aby to mělo pro NHL znatelný dopad. Museli by přestat utrácet peníze za hokej.

Začít mohou tím, že si nekoupí nové, reklamou pokryté dresy. A v případě, že repliky, které NHL prodává, reklamy mít nebudou (protože liga ví, že reklamy nebudou populární), budou potřebovat o to víc odvahy. Pokud opravdu chtějí, aby byly reklamy pryč, nemohou jim zkrátka dát své peníze. Dokázali by skutečně fanoušci takovým způsobem otupit zisky z merchandisingu, aby liga otočila kormidlem na druhou stranu? Možná ne, ale je to místo, kde může obyčejný příznivec klubu začít. Má moc to změnit. Co se nepodařilo fanouškům v Evropě, může v Kanadě i v USA fungovat. Rozpočty klubů NHL naplňují zisky z prodeje suvenýrů v mnohem větší míře, než například v Česku. I z tohoto důvodu bude velmi zajímavé celou situaci sledovat. Tedy až nastane, pokud vůbec. Možná máme poslední dvě sezony na to, abychom se kochali krásnými a čistými dresy Oilers…