Lesk značky Edmonton Oilers v Kanadě výrazně vybledl

1297642810002_ORIGINALNedávný průzkum ukázal, že Edmonton Oilers mají v současné době jednu z nejslabších značek mezi kanadskými sportovními týmy.  Uvedeného průzkumu se pod taktovkou Insightrix Research zúčastnilo 2 700 sportovních fanoušků. Výsledky hovoří jasně – Edmonton Oilers se momentálně nacházejí mimo top 10 kanadských profesionálních týmů, seřazených dle síly svých značek. Z klubů NHL se v první desítce umístili Montreal Canadiens (1.), Toronto Maple Leafs (2.), Winnipeg Jets (6.), Vancouver Canucks (7.), Calgary Flames (8.) a Ottawa Senators (9.). Naftaři se v srdcích a myslích současných Kanaďanů prezentují úměrně svým katastrofálním výsledkům z posledních sezon. Ani půvab vycházející super hvězdy v podobě Connora McDavida prozatím kanadské fanoušky podle všeho příliš nepřesvědčila. Anketa totiž probíhala mezi 21. dubnem a 5. květnem, a v té době již byli Oilers známými vítězi draftové loterie.

Z údajů nasbíraných v rámci průzkumu byl následně vypočítán index sportovní hodnoty značky. Hlavními „měřenými“ atributy byly: úcta k týmu, vnímání týmu z hlediska loajality jeho fanoušků, atmosféra na stadionu nebo v aréně a skutečnost, který tým přijde oslovenému respondentovi jako první na mysl.

Jedničkou mezi kanadskými sportovní kluby jsou jednoznačně Montreal Canadiens. “Canadiens jsou v rámci Kanady vidět poměrně hodně“, prozradil vedoucí výzkumu Mario Caceres. „Jsou silní v každém kanadském regionu“, pokračoval. „Oilers a Eskimos (edmontonský klub amerického fotbalu – pozn. autora) jsou celkem silné značky v Edmontonu, ale mimo hranice edmontonské aglomerace jejich síla velmi klesá“, dodal Caceres.

Průzkum nebere v potaz počet fanoušků, výsledky finančního hospodaření týmů nebo televizní sledovanost. „Je to spíš o vnímání týmu jako značky,“ vysvětlil Caceres. Bez ohledu na to, zda se fanouškům výsledky jejich týmu líbí nebo ne, měli by ho v danou chvíli respektovat. Sportovní kluby mají obecně v rámci budování svých značek velkou výhodu – zatímco ty nejlepší komerční produkty (např. Coca Cola, McDonalds) se snaží ze zákazníků udělat fanoušky, kluby to mají právě naopak. Nejdříve mají fanoušky, ze kterých se pak snaží udělat zákazníky. Kluby mohou stavět na emocích, jež sport přináší, to ostatní značky nemohou. Musí ale začít brát své fanoušky jako zákazníky, jejichž důvěru a peníze si musí zasloužit. Oilers skončili jako poslední z 10 týmů, kterým kanadská veřejnost přiřkla nejvíce věrné fanoušky. Značka Oilers byla například velmi poškozena scénami, ve kterých rozhořčení příznivci vhazují dresy během utkání na ledovou plochu.

Naftaři jsou nyní pod novým vedením na prahu další éry, která by mohla ruku v ruce se sportovními úspěchy přinést také vylepšení vnímání jejich značky. „Oilers v nové aréně, která bude otevřena v roce 2016, na ledě s potenciální ligovou superstar, to je právě to, co by mohlo být pro tento tým klíčové v budoucích průzkumech veřejného mínění“,  uzavřel svou polemiku Mario Caceres.